zondag 1 februari 2009

Kit verwijderen

Zo weer tijd voor een update. Inmiddels is er in de eerste maand van 2009 weer genoeg gebeurt aan en rondom de auto. Nadat de laatste bouten, moeren e.d. voor een poosje vaarwel hebben gezegd tegen de body is het tijd geworden om de bitumen en kit aan de binnenzijde compleet te verwijderen. Op internet vindt je vele sites waarop geschreven staat over dé beste methode om ´het´ te doen(!), maar al met al blijft dit de meest vervelende klus bij de opbouw van een rallyauto. Ik heb er in middels een beetje ervaring in (3 rallyauto's) maar de bmw is wel de grootste auto tot nu toe.




Voor rond de 1000euri kun je de auto ook in een zuurbad gooien (o.a. in België) en dat is het zeker wel waard!.... Maar het beschikbare butget moet ook in de gaten gehouden worden, dus ook deze keer maar weer besloten om de grote klus zelf te doen.

De binnenzijde en de motorruimte zijn halverwege Januari kitvrij gemaakt maar om de auto aan de onderzijde en de wielkasten kitvrij te maken was het noodzakelijk een kantelbok te maken. Het in elkaar lassen van deze bokjes kost natuurlijk ook de nodige tijd, maar ook dit project is tot een goed einde gebracht.

De auto hangt nu al in de bokjes waardoor je prima bij de onderzijde kan. Het eerste begin van het kit verwijderen is al gemaakt. De motivatie om dit klusje te doen moet je halen uit het feit dat de body straks goed doorgelast kan worden en de besparing van gewicht. Hoewel de auto straks gestraald zal worden zetten we het kale metaal telkens in een klein laagje zinkspray/primer om vliegroest tegen te gaan.

Het zal nog zeker een aantal avonden/zaterdagen kosten om de gehele auto kitvrij te krijgen. Daarna zal de auto verplaatst worden om e.e.a. te herstellen (uit voorzorg), aan te passen en door te lassen.

Naast het saaie kit klusje zijn er op het technische vlak ook weer vorderingen gemaakt. Zo is er een ultra korte overbrenging ´4.45´ aangeschaft (de IX had ter vergelijking een 3.61 overbrenging). Hierdoor zal de auto sneller optrekken, maar een minder hoge topsnelheid hebben (niet belangrijk bij rallygebruik). Ook is er een subframe verstevigingssetje aangeschaft.

Binnenkort meer hierover....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten